Petra Bachmann i kavaj och t-shirt stående med grå vägg i bakgrunden.

4 tips om hur du jobbar långsiktigt med kompetensförsörjning

Flera branscher upplever att det är brist på kompetens, nu och i framtiden. Men hur gör man för att lyckas hitta rätt kompetens? Petra Bachmann, HR Manager, Voestalpine Precision Strip AB i Munkfors har länge jobbat aktivt och långsiktigt med kompetensförsörjning och märker tydliga resultat.

Vad gör andra som funkar för att hitta rätt kompetens? Voestalpine är specialister på tillverkning av bandstål. I nära samarbete med skolor och universitet ser Petra främst till att utöka deras nätverk med ingenjörsstudenter.

"Vi på Voestalpine är jätteengagerade i Vims, KAU, Tecknikcollege samt Bergsskolan. Vi anordnar studiebesök, heldagar för studenter med produktionsvandring samt studiebesök i bruksmuseet. De brukar vara mycket uppskattade."

Det finns många olika sätt att komma i kontakt med framtida medarbetare. Och det är viktigt att skapa varumärkeskännedom hos målgruppen.

"Jag försöker också att vara aktiv på LinkedIn och komma i kontakt med så många studenter jag bara kan. Vi har fått över 200 nya följare på LinkedIn bara sedan jag började på Voestalpine i december vilket är en stor ökning då vi bara var 1000 då."

Petra berättar även att hon under sina senaste uppdrag har jobbat med Handelskammarens satsning Arbetsmarknadskunskap för att redan i grundskolan väcka intresset för teknikbranschen. Hon har även arrangerat företagsfrukostar och kvällar där de bjudit in studenter för att berätta om karriärmöjligheter och vad som skiljer dem som arbetsgivare mot andra.

Sammantaget ser Petra att de ökar varumärkeskännedomen och med det kommer fler spontanansökningar och förfrågningar på examensjobb.

Petras 4 bästa tips om hur du jobbar långsiktigt med kompetensförsörjning:

  1. Engagera dig i olika arbetsmarknadsdagar, nätverk och studensamverkansgrupper på Karlstads universitet
  2. Bjud in studenter till studiebesök, företagsfrukost och kvällar. Ett bra och enkelt sätt att berätta hur du som arbetsgivare skiljer sig mot andra
  3. Var aktiv på sociala och digitala medier för att visa upp hur det är att arbeta på just din arbetsplats
  4. Arbeta långsiktigt genom att öka intresset för din bransch redan i grundskola genom Arbetsmarknadskunskap