Företag har störst förtroende att driva samhällsutvecklingen

En nyligen framtagen rapport av Novus, på uppdrag av Reach for Change, visar att svenskarna idag har större förtroende för företagen än för politiker när det gäller att driva samhällsutveckling.

Undersökningen visar också att de viktigaste bidragen företag kan göra till samhällsutvecklingen enligt svenskarna är att minska sin klimatpåverkan (64%). Därefter följer att utveckla varor och tjänster som gör världen bättre (61%) och att samarbeta med organisationer som verkar för en bättre värld (33%). Betydligt färre (11%) anser att företag borde donera pengar till välgörenhet.

– Att bara skänka pengar till välgörande ändamål är inte längre tillräckligt. För att göra varaktig skillnad och vinna förtroende från medarbetare och kunder behöver företag idag engagera sig mer aktivt och arbeta med samhällsengagemang som en integrerad del av affärsverksamheten, säger Sofia Breitholtz, vd, Reach for Change.

Den nya rapporten bygger på en undersökning med 1003 svenskar i åldrarna 18-79 och 100 personer i ledande befattning på svenska företag som genomförts av Novus i april och maj 2019.

Läs Reach for Change’s hela pressmeddelandet här.

statistik

Copyright © Handelskammaren Värmland | Läs vår integritetspolicy

jail