Hemgården

Hemgården blir större

Efter många år på olika positioner inom det värmländska näringslivet, har Maria Pettersson nu hamnat på Hemgården och August Larssons Charkuteri.

Trots att kost utan animaliska produkter ökar, minskar inte Hemgårdens försäljning. Snarare tvärtom. Företaget, som bildades av August Larsson år 1894, fortsätter framåt i gamla hjulspår.

- Vi vill inte förändra någonting, tvärtom. Vi baserar all vår tillverkning på hur köttprodukterna tillverkades förr. Smaken blir som allra bäst då. Vi gör saker och ting på riktigt. Vi har bara svenskt kött och inga onödiga tillsatser. Det, kombinerat med den smak som våra produkter har, gör våra produkter väldigt populära, säger Maria Pettersson. 

Efter att ha varit på designbyrån Motherland dök möjligheten på Hemgården upp. Och hon tog den. 

- Det var aldrig någon tvekan. Att få jobba här är inte en chans som dyker upp hur som helst. Jag har alltid gillat Hemgårdens produkter och proklamerar själv för det lokala. Därför kändes det helrätt att börja här.

Att säga att det går otroligt bra för Hemgården, är nästan en underdrift. Företaget blir allt större och produkterna syns på fler platser än i värmländska butikshyllor. Den snabba tillväxten har skapat utrymme för expansion. I vår kommer 1 500 nya kvadratmeter att kompletera den befintliga fabriken i Norra Råda.

- Vi har vuxit och gått upp en kostymstorlek. Nu ska vi växa in i den nya kostymen och det kräver att vi expanderar, säger Maria Pettersson.

Var det självklart att ni skulle fortsätta bygga ut fabriken i Norra Råda, och inte flytta produktionen någon annan stans?

- August Larsson började sin verksamhet i Norra Råda 1894 och vi bygger på en stark tradition. Hemgårdens anda vilar i bygden och det var självklart att vi skulle fortsätta expandera där.