Niklas lämnade Stockholm – skapar rörligt i Arvika

Berättelsen om Värmland | Arvikasonen kände att han gjort sitt i Stockholm och vände hem. Nu driver han produktionsbyrån Dprod och skapar kreativa och intresseväckande filmklipp.
- Värmlänningarna älskar humor, säger Niklas Nilsson.

Från att ha jobbat med storproduktioner som Stjärnorna på slottet, Mästarnas mästare och Breaking News med Filip & Fredrik, så är, numer, Arvika utgångspunkten för Niklas Nilsson. En stad han lämnade efter gymnasiet.

– Jag började jobba med redigering och efterbearbetning inom främst TV, och mot slutet kom jag in som inslagsproducent i en del stora produktioner. Men jag har alltid haft svårt att känna Stockholm som hemma, säger Niklas.

Sagt och gjort, efter 11 år i huvudstaden vändes skutan och styrdes mot Arvika. Sedan augusti 2018 driver han produktionsbyrån Dprod, och sedan dess har det inte varit svårt att fylla dagarnas agendor.

– Dprod har fått växa naturligt och via kontakter. Gör man ett bra jobb så kommer namnet att spridas vidare organiskt. Mitt första jobb var med Olssonsgänget och därifrån spred det sig vidare. Nu jobbar jag med kunder som Volvo, Coop Värmland, Paolos och Rally Sweden.

En blandning av lokala och internationella aktörer?

– Ja, jag tycker att det är kul med den blandningen. Det är olika utmaningar beroende på vilken aktör jag jobbar åt. Det kan nästan vara svårare att hitta en profil för en liten lokal firma i Arvika, än för en världsledande aktör.

Rörligt är framtiden

På Dprod riktar Niklas Nilsson främst in sig på rörligt material. Det är också där som framtiden ligger.

– Rörligt är framtiden. Alla trender tyder på att fler tittar på videor på sociala medier och hellre ser på det än läser en text. Och rörligt kan användas i fler avseenden än bara att väcka intresse på sociala medier – det går att ha inom rekrytering, företagspresentationer, månadsutskick, ja, inom allt egentligen.

Hur bra är värmlänningarna på kommunikation?

– Jag tycker att det finns en medvetenhet om både rörligt och sociala medier. De vet om att de måste hänga med nu – för tåget går. Värmlänningarna är väldigt humoristiska och gillar att skratta, och så även jag. Det är något som jag ofta försöker använda mig av i mina produktioner.

Detta är en del av Berättelsen om Värmland. Lär känna fler företag och personer här!

Copyright © Handelskammaren Värmland | Läs vår integritetspolicy

jail