5 tips för att lyckas med sociala medier

Hallå där Johan Kullberg på Act Mediabyrå! Vilka är dina fem bästa tips för sociala medier?

Hej! Mina fem bästa tips är följande:

1. Tänk på varför du vill finnas på sociala medier. Svaret ska vara, för att din målgrupp finns där. Du behöver också identifiera målgruppen och göra någon form av målgruppsanalys för att ta reda på mer om den. På så vis blir det enklare att sätta syfte och mål med din marknadsföring.

2. Anpassa innehållet till målgruppen. Det är viktigt att kundnyttan genomsyrar allt du skriver och allt material som du väljer. Ett bonustips är att äkta innehåll fungerar bra för att nå ut och det skapar ofta högre engagemang. Det ska kännas att ni är genuina och menar det ni publicerar.

3. Kom ihåg att algoritmen styr vilket innehåll som visas. Därför behöver du göra innehåll som algoritmen värderar högt och som målgruppen tycker om så att de gillar, kommenterar och delar det

4. I dag är sponsrat innehåll något av en hygienfaktor för att få räckvidd och engagemang, det är trots allt genom annonser som Facebook går runt. Många blir oroliga när de hör orden ”betald annonsering” för de tror att det är dyrt. Men det måste det inte vara. Eftersom du kan styra målgrupp och budget själv, kan du börja med till exempel 200 kronor och göra en utvärdering för att se vilket resultat det gav. Sen kan du testa med 200 kronor igen och utvärdera ännu en gång för att lära dig mer om vad som fungerar.

5. För att utvärdera en kampanj på sociala medier är det enklast att titta på vilket pris du betalade för att nå ut till ett visst antal personer. Parametern CPM, kostnad per tusen visningar, är lätt att använda som måttstock. Med hjälp av CPM kan du avläsa om du bör rikta budskapet mot en annan målgrupp eller ändra innehållet. Den parametern gör också att du kan jämföra din investering och resultat på sociala medier mot andra digitala kanaler.

Lycka till med dina kampanjer på sociala medier!

Här kan du anmäla dig till vår utbildning ”Så lyckas du i sociala medier” med Johan Kullberg.

 

Copyright © Handelskammaren Värmland | Läs vår integritetspolicy

jail