Hur digitaliserar man en tetater?

Hur digitaliserar man en teater?

Ulf Lundell visste inte hur rätt han hade när han sa att ”en inställd spelning är också en spelning”. Flera föreställningar i Berättarladan ställdes in under pandemiåret 2020. Ändå hade Västanå Teater i Sunne en större publik än någonsin. 

Barnteater för vuxna

Enligt poeten Bengt Berg så är Västanå Teater ”barnteater för vuxna”. Cirkusnummer och akrobatik är lika självklara ingredienser som musik, dans och skådespeleri. 

– Det är teater för hela kroppen. Publiken går i tretakt från ladan för de blir så djupt invaggade i upplevelsen, berättar Leif Stinnerbom, konstnärlig ledare för Västanå Teater

Började som en fri teatergrupp

Från början var dock Västanå en fri teatergrupp som framförallt turnerade med skolföreställningar. Det började förändras när Leif Stinnerbom och hans fru Inger Stinnerbom 1990 anlitades för att göra sommarföreställningar på Mårbacka. Leif och Inger blev vi kvar i Sunne och har genom åren utvecklat Västanå till den unika teater som den är idag. 

– Jag trodde inte att teater var något för mig, hade nog sett för mycket dålig teater i skolan. Men jag upptäckte kraften i mötet som uppstår mellan scen och publik i en live-situation. Publiken är lika medskapande som oss på scenen och tillsammans skapar vi en unik upplevelse.  

Inger Stinnerbom, Magnus Stinnerbom och Leif Stinnerbom. Foto: Olle Hallström

Turnerat världen över

Leif och Inger fick nästan direkt sällskap av sonen Magnus Stinnerbom, som under åren också turnerat världen över som musiker med bland andra Louise Hoffsten, Moneybrother och Hedningarna. Magnus började tidigt komponera musiken, Inger sydde kostymerna och Leif ansvarade för regi och manus.

Tillsammans med musiker och skådespelare på Västanå har de skapat publiksuccéer som Gösta Berlings Saga, Nils Holgerssons underbara resa och Löwensköldska ringen. Så självförtroendet var på topp när teatern 2019 började arbeta på en uppsättning av Lagerlöfs roman Körkarlen, som skulle ha premiär på midsommardagen 2020.

– Det ironiska är att Körkarlen utspelar sig i en tid då tuberkulosen härjade i Sverige. Det var surrealistisk att sitta med en historia som kopplar så mycket med det som händer i dag till följd av covid-19 och inte få möjlighet att spela den för folk, säger Leif.

Hanna Kulle som Anna Stjärnhök i Västanå Jul 2020. Foto: Tomas Holmberg

Ridån gick ner innan den hann gå upp

I mars tvingades teatern att skjuta upp föreställningen till 2021. De sa upp alla frilansare, korttidspermitterade och kapade så mycket utgifter som var möjligt. Ridån gick ner innan den ens hann gå upp, skulle man kunna säga. 

– En vanlig sommar får vi in cirka 12 miljoner kronor i biljettintäkter. Vi insåg att vi aldrig kommer kunna spara så mycket, men vi gjorde vårt bästa och hoppades få stöd av det offentliga, berättar Leif uppgivet. 

Turistnäringen gynnas av Västanå

Ekonomiskt är det många som drabbas när Västanå teater är stängd. 70 procent av publiken kommer inte från Värmland. De bor på hotellen, äter på restaurangerna och turistar på värmländska. 

– Det blev nattsvart och allt var över. Vi deppade i några dagar, men sen insåg vi att vi hade alla skådespelare och musiker kvar i två månader innan uppsägningstiden löpte ut. Nog kunde vi väl använda tiden till att repa inför 2021, säger Magnus. 

Musikerna Magnus Stinnerbom, Sébastien Dubé och Sophia Stinnerbom gav en konsert tillsammans med Radiosymfonikerna som sändes från Berwaldhallen i september 2020. Foto: Olle Hallström

Repade på Zoom

Så skådespelarna började repa på Zoom, musikerna satte sig med tre meters mellanrum i stora salen och övade på låtarna, medan Magnus satt i studion och skrev mer musik. Då fick Magnus en idé.  – Varför inte göra en konsertversion av föreställningen som vi filmar och streamar? Skådespelarna och musikerna hade inte jobbat ihop ännu, men om man delar upp det i olika akter med musik och skådespelarinsatser var för sig så skulle det kunna funka. 

En teaterupplevelse är inte film

Leif nappade på idén och tillsammans med Josef Nyberg på Film i Värmland samlades ett team under ledning av Tomas Holmberg som kunde hjälpa till att producera filmen. Men hur bevarar man känslan i en teaterupplevelse om publiken ska se den på sin dator eller i telefonen? En teaterupplevelse är något helt annat än en film. 

– Jag har varit jättenegativ till filmade teaterföreställningar för jag tycker live-mötet är så viktig. Men för att bevara känslan av närhet så bestämde vi att skådespelarna skulle prata in i kameran och prata med den som tittar. Så gör man aldrig på film, men det gör vi alltid framför på scen, säger Leif. 

Västanå Teater har digitaliserat flera föreställningar under 2020. Foto: Josef Nyberg.

– Vi diskuterade också hur musikerna skulle filmas. Jag har sett många streams där man ställer upp sig på rad med bandet och det är bara sorgligt när det inte kommer en applåd efteråt, berättar Magnus. 

Istället placerade sig musikerna i en ring på samma sätt som när de spelar med varandra på kul.

– Publiken får en unik möjlighet att nästan ”sitta med” i bandet och se samspelet, reaktionerna och alla blickar som utbyts mellan musikerna under föreställningen, berättar Magnus.  

50 000 visningar

På midsommardagen sändes ”I väntan på Körkarlen” på Youtube och Facebook. Känslan är otroligt nära, du kan nästan röra vid stråkarna. Ljudet är stort och livs levande. Föreställningen var gratis att se men den som ville kunde swisha ett valfritt bidrag till Västanå. Det blev en jättesuccé med närmare 50 000 visningar och en störtflod av donationer.  

– Det var inte bara vår stampublik som tittade, utan även folk som aldrig varit på Västanå som sa ”Oj, vad är det här vi har missat? Det måste vi gå på när det blir möjligt igen”.  

Utfallet blev så bra att Västanå bestämde sig för att göra en digital julföreställning i samma tappning. Men folket på Västanå är petiga med att det ska vara kvalitet i varje produktion och filminspelningar kostar en hel del pengar. 

– Vi frågade några företag om de ville vara med och sponsra. Fryksdalens Sparbank lovade gå in med en del, Bröderna Wingefors och Embracer group ställde upp. NWT hjälpte till att promota föreställningen i sina tidningar och Löfbergs ville också vara med, säger Leif.

Med produktionen finansierad så plockades samma filmteam in igen och första advent sändes den digitala julshowen inför tusentals åskådare. En vecka senare hade showen visats över 50 000 gånger i 16 länder. 

– Jag blev intervjuad av en man från ett kulturprogram i tysk riksradio om Västanå Jul och vår teater, och föreställningen har uppmärksammats i många europeiska länder, USA och Japan. Det är helt otroligt att Västanå teater i Sunne kan spridas så här. I och med att vi är så unika i vår stil så tror jag folk tänker ”Wow, vad är det här? Det måste vi kolla upp”, säger Leif. 

Intäkterna går till fler digitala produktioner. Än en gång swishade folk pengar för att stötta verksamheten.

– Vi bjöd på det här. Så mycket som vi fick in i frivilliga betalningar tror jag inte vi hade fått in om vi hade tagit betalt för att få titta. Intäkterna ska vi använda till nästa digitala produktion, vi vill ge tillbaks till vår publik, säger Leif.  

– Det här kommer vi fortsätta med för att marknadsföra och sprida vår konst, avslutar Magnus. 

Fakta

Ett vanligt år letar sig runt 35 000 människor ut till Rottneros för att få en dos av Selma Lagerlöfs underbara fantasivärld. Under pandemiåret 2020 hade Västanås digitala produktioner ca 170 000 visningar.