Kalender och Nyheter

Linda Take

Vd, Blue Future

Pigga, engagerande människor och medvetna affärer – det bidrar till ett hållbart företagande, tycker Linda Take. Vi har frågat henne hur de gör på servicebolaget Blue Future för att uppnå detta.

Hur jobbar ni med hållbara affärer?
Ett av våra ledord är medvetenhet och det har vi i fokus i allt vi gör – i affärer och i mötet med kunder, inför anställningar, i kontakt med leverantörer och så vidare. Innan vi väljer att ta en affär ställer vi oss till exempel frågan ”på vilket sätt gynnar det både oss och kunden”? Vi har ett vinn/vinn-tänk.

Reser ni miljövänligt?
Ja, vi försöker att minska vår miljöpåverkan så mycket som möjligt. Vi har en bilpool som personalen utnyttjar när de är ute och reser, flest Blue Future-bilar hittar vi i norra Sverige. Vi är ett resande företag och måste därför ta så stor hänsyn som möjligt till miljön, men när det finns möjlighet så hittar vi digitala lösningar. Till exempel har vi Skypemöten och erbjuder support på distans från Kristinehamn via nätet. Vi jobbar kontinuerligt för att hitta nya sätt att nå kunden utan att göra fotavtryck på miljön.

Vi jobbar med fartygsframdrift, vattenkraft och vattenrening – områden som har en lång historia här i Kristinehamn. Därför finns det mycket kompetens lokalt. Många medarbetare bor nära jobbet och genererar därför inte några onödiga utsläpp på väg till och från jobbet. Att våra lokaler ligger alldeles intill järnvägsstationen gör det även lätt att resa hit med tåg för både kunder och medarbetare.

Hur värnar ni om medarbetarna?
Människan är viktig hos oss. Därför strävar vi efter att hitta rätt personer, som vi kan erbjuda möjligheter till utveckling och upplärning. Jag tycker även att det sköna företagsklimatet i Värmland gör det lättare att skapa en trevlig vardag. Vi stöttar varandra här.

 

Copyright © Handelskammaren Värmland | Läs vår integritetspolicy

jail