Kalender och Nyheter

Pernilla Axelsson

Copywriter och UX-writer som jobbar under sitt eget namn, Pernilla Axelsson.

Pernilla Axelsson jobbar med texter, idéer och koncept för digitala upplevelser. Hon är en av de första i världen som är utbildad UX-writer.

Vem är du?

– Jag är en hemvändande värmlänning som frilansar som copywriter/UX-writer. Jag är digitalt nischad inom content, SEO (search engine optimization) och UX-writing.

Hur kom det sig att du flyttade hem till Värmland igen?

– Jag och min man fick barn för tre år sen och när vår son var några månader sa vi upp oss från våra fasta anställningar, köpte ett hus, flyttade och startade företag. Det är inte en normal procedur men det har lett till att vi är ett tight team.

Vad gör en copywriter/UX-writer?

– Jag är en kreatör som jobbar med kommunikation och innehåll för digitala upplevelser. Jag skriver texter och tar fram idéer, koncept och strategier för alla möjliga och omöjliga kanaler. Mitt fokus är primärt på innehåll till webbplatser och sociala kanaler men jag gör också en del varumärkesarbeten och traditionella copywriting-uppdrag.

Jobbar du ensam eller tillsammans med andra?

– Tillsammans med andra frilansare bildar jag en liten reklambyrå. Vi har inga anställda, lokalhyror eller övriga overhead-kostnader att ta hänsyn till. Därför kan vi jobba mer flexibelt, kostnadseffektivt och nära våra kunder. Det finns inga mellanhänder utan vi kreatörer jobbar direkt med kunderna.

– Dessutom jobbar jag med några reklambyråer som inte har en egen copywriter anställd. Mixen skapar ett kul och varierande upplägg där jag får lära känna många människor och jobba med olika typer av varumärken.

Hur håller du dig aktuell?

– Det är viktigt att hela tiden uppdatera sig och jag har ett starkt driv framåt. Det finns så mycket att lära sig och det ska man vara ödmjuk inför. För man blir aldrig fullärd.

– Jag har precis gått klart en utbildning inom UX-writing och är därmed en av de första i världen som är utbildad UX-writer. Utbildningen var superbra och utmanande. Jag kommer också gå en annan utbildning inom UX-writing som är framtagen av frontfigurer från Google och Amazon. Jag har stora förväntningar och ser fram emot att lära mig massor.

Var hittar du inspiration?

– Från digitala nätverk, artiklar, böcker, meetups, events och utbildningar. Dessutom studerar jag hur till exempel Google, Spotify och Mailchimp jobbar med sitt innehåll. Det finns mycket att lära om man lyfter blicken och sinnet lite.

Hur ser du på framtiden inom copywriting och UX-writing?

– Framtiden blir ännu mer digital men allt kommer fortfarande handla om upplevelser. Självklart kommer en del traditionella kanaler och format fortfarande vara aktuella för vissa företag och varumärken.

Avslutningsvis, har du något tips till de som jobbar med digitalt innehåll?

– Ska ni ta fram en ny webbplats eller app? Försök sätta er in i användarens situation och hans eller hennes mål. Vad förväntar hon sig av interaktionen just nu? Vad vill han göra på just det här stället i flödet? Det är många gånger omsorgen om de små detaljerna som gör en upplevelse eller text trovärdig och intressant.

– Och börja inte med designen utan med innehållet. För design utan innehåll är bara dekoration. Det kanske är visuellt fint för ögat men kommer inte fungera bra och blir dyrt i slutändan.

 

Copyright © Handelskammaren Värmland | Läs vår integritetspolicy

jail