Anita Sjölander vd och Kristin Israelsson klädda i gula varselkläder och hjälmar tittar på flisstorlekar

Nordic Paper Bäckhammars bruk bjuder in till studiebesök

Med hjälmar och västar på vandrar Handelskammaren Värmlands medlemmar genom pappers- och massafabriken Nordic Paper i Bäckhammar. Anita Sjölander och Kristin Israelsson är våra guider. De berättar om de stora maskinerna – hur fantastiskt mycket de producerar, att de ansökt om utökad produktion, och hur Nordic Paper arbetar med hållbarhet.

20 minuter söder om Kristinehamn längs riksväg 26 ligger Bäckhammar och pappers- och massafabriken Nordic Paper Bäckhammars Bruk. När vi från Handelskammaren Värmland kommer dit på studiebesök är himlen klarblå över fabriken, ångan från pappersbruket bolmar vit i luften och det biter i kinderna. Innanför staketen till fabriken är det full aktivitet; en gul hjullastare lastar in extra mycket flis för att hålla i gång en maskin. Anita Sjölander, vd Nordic Paper, Kristin Israelsson, fabrikschef i Bäckhammar och Henrik Essén, chef för hållbarhet och kommunikation möter upp oss i receptionen. Efter en kort säkerhetsgenomgång är vi redo. ”Skyddsglasögonen måste vara på hela tiden”, påminner Kristin en sista gång innan hon tar täten in på fabriksområdet.

Ansökt om utökad produktion

Nordic Paper Bäckhammars bruk är ett massa- och pappersbruk. Det betyder förenklat att de tar tillvara på massor med virke – verkligen massor. Avbarkar det, flisar det, kör det igenom alla sina stora maskiner, och ut på andra sidan kommer papper! Faktiskt ett av världens starkaste papper! Och mer papper ska det bli. I januari i år blev beslutet för utökad produktion för hela Nordic Paper klart.

– Det har varit en lång process bara att ta oss dit – ingenting är klart ännu. Det har kommit ett överklagande på beslutet som kom från mark- och miljökontoret. Nu väntar vi på att de ska behandla det. Sen är det upp till styrelsen att besluta hur vi ska gå vidare. Det är ändå jättepositivt. Det har tagit två år att få det beslutet från mark- och miljökontoret. Men vi sitter inte och rullar tummarna för det. Vi jobbar vidare med våra projekt och tittar över våra tekniska lösningar så vi står redo när ett beslut tas, säger Anita.

Byter ut plast mot papper

Förra året var ett kanonår för Nordic Paper trots ett oroligt världsläge. Det var ”kalasbra”, som tidningen Aktiespararna beskriver det. Potentialen i att byta ut plast mot papper är enorm, berättar Henrik.

– De senaste 4–5 åren har vi märkt av ett mycket större intresse hos våra kunder och deras kunder. Det finns ett önskemål att hitta på något annat för en del av plastprodukterna. De undrar om vi kan hjälpa dem ersätta grejer med papper. Ett exempel på det är e-handeln. För två år sedan till exempel när man köpte en tröja med e-handel fick man den i en vit plastpåse i brevlådan. Nu får man det i bruna papperspåsar. Det är utvecklingsarbete. Det jobbas på, säger Henrik. 

Det är inte bara Nordic Papers kunder som vill minska sin klimatpåverkan. På Nordic Paper har man som mål att minska sin klimatpåverkan med 50% från 2020–2030. Ett djärvt mål som kräver åtgärder i flera led.

– Vi har tittat på alla källor till klimatpåverkan som vår verksamhet har. Inte bara här utan inklusive allt vi köper och transporter, kemikalier och så vidare. En liten del av vår påverkan kommer härifrån, ifrån Bäckhammar, väldigt mycket är ifrån det vi köper in. Vi måste bli bättre på att ställa krav på våra leverantörer, eller ställa krav, snarare hjälpa våra leverantörer att minska deras klimatpåverkan, säger Henrik.  

Rätt kompetens är viktigt

Även om Nordic Papers produkter exporteras över hela  världen skapar Nordic Paper värde lokalt. En halv miljard av deras kostnader hamnar i en 10 mils radie kring Bäckhammar – och de sysselsätter 260 personer bara i Bäckhammar

– Vi vill ha personal som trivs och stannar kvar. Den erfarenheten de bygger upp är guld värd för oss. Vi blir också mer och mer automatiserade. Allt går ditåt. Det gör bland annat att det ställs andra krav på vår underhållsavdelning. Det är fler system, el-instrument och mer IT. Det är vad som finns innanför våra väggar. Sedan har vi underleverantörer, 600–700 personer som gör underhållsstopp. Vi klarar absolut inte underhållsstoppen på egen hand. Det är viktigt att även de har rätt kompetenser, säger Kristin.