Företag går samman för att minska glappet mellan skola och arbetsmarknad

Initiativet Arbetsmarknadskunskap, med Handelskammaren Värmland som huvudman, är en satsning som görs i samarbete mellan privata och offentliga arbetsgivare i Värmland. Arbetsmarknadskunskap beräknas starta upp efter sommaren 2018 och görs i syfte att minska glappet mellan arbetsmarknaden och skolan.

Genom företagsbesök, nätverk, kommunträffar, frukostmöten och mycket mer tas berättelserna och bilderna, direkt från arbetsgivarna, ut i klassrummen och bidrar till att 7000 elever får en uppdaterad bild av vilken kompetens som behövs just där de bor – nu och i framtiden. Som samarbetspartner i Arbetsmarknadskunskap får ni möjlighet att nå ut till alla dessa ungdomar, för att visa vilka möjligheter och spännande jobb som finns och vad det faktiskt innebär att jobba i just er bransch.

Det är Arbetsmarknadskunskaps samarbetspartners, de privata och offentliga arbetsgivarna, som gör satsningen möjlig. Satsningen kommer att samfinansieras via Region Värmland, de värmländska kommunerna och privat värmländskt näringsliv. I dagsläget har följande företag gått med i satsningen som finansiärer:
PEAB, Thermia Rolls-Royce AB, Nordea, Löfbergs, Teknikcollege Västra Värmland (Fundo Components AB, Perfekta Industrier AB, Danfoss Värmepumpar AB, Componenta AB, Swegon AB, Norma Precision AB, Nya Arvika Gjuteri AB, Accona Industrier AB, Volvo Construction Equipment AB, Industrisupport Värmland AB, APR, Hanza Mechanics, Rör och Smide AB, AMAB, Westmatic AB, Assemblin, Bengt Lundins AB, Adecco Arvika, Manpower), Barilla, Voestalpine, NCC, Stora Enso, Svenska kyrkan Karlstads stift, Uddeholm, Moelven, Volvo,  Fryksdalens sparbank och Valmet.

Vill ni också vara med i satsningen?
Kontakta Karolina Nilsson, Ansvarig utveckling och analys
Tel: 054-22 14 94 eller skicka ett mejl  >>

 

jail