Rejlers

Stefan har växt med Rejlers

Från åtta anställda till 140 och nytt kontor på Bryggudden. Stefan Smeland har varit med hela vägen när Rejlers Karlstadskontor har vuxit sig allt större. 

- På Rejlers har jag alltid fått chansen att utvecklas, ha möjligheten att byta arbetsuppgifter, få nya utmaningar, men hos samma arbetsgivare, säger Stefan. 

1988, vad gjorde ni då? Eddie the Eagle frälste världen med sin backhopparelegans och bakmaskinen blev årets julklapp. Det är även samma år som Stefan Smeland började på Rejlers. 

- Jag har verkligen fått vara med på en resa. När jag började var vi inte ens tio anställda i Karlstad, i dag är vi 140 stycken.

Närmare trettio år på Rejlers. Vad har fått dig att stanna så länge?

- Jag trivs, kort och gott. Det är en trevlig och familjär känsla som jag trivs bra i. Utvecklingsmöjligheterna är stora och jag har alltid känt förtroendet från min arbetsgivare, även om jag naturligtvis gjort mina magplask ibland.

Nya kontoret

Rejlers

Företaget flyttade till Inre hamn när de hade nått 25 anställda och hyste in sig i byggnaden som de långsamt annekterade allt mer och mer. 

- Vi började med en del av plan 4 i byggnaden. Men ju längre tiden gått, desto fler våningar och flyglar fick vi flytta in i, säger Stefan Smeland. 

Vid slutet av år 2019, gick hyreskontraktet ut. Då de var trångbodda och i en expansiv fas, såg de möjligheten att flytta till ett nytt kontor. Stefan blev ansvarig för flytten och antalet möjliga platser sållades ner till två alternativ. Slutligen föll valet på att ligga kvar på samma adress, men att flytta in ovanför den nybyggda Willys-butiken, sammanlänkat med delar av tidigare kontoret.

- Det blev en väldigt smidig flytt, när vi rörde oss inom samma byggnad. Vi är oerhört nöjda med hur nya kontoret ser ut. 

Öppna kontorslandskap, belysning, ljud och naturligt ljus är allting planerat för att på bästa sätt främja arbetsmiljön, kreativiteten och lärandet hos de anställda. Förra året utvecklade Rejlers sin strategi och vision, ”Home of the Learning Minds”, vilket också ska speglas i det nya kontoret.

- Vi har märkt att det skapas mer spontana samarbeten som annars kanske inte skulle ha skett, med vår nya utformning. Det ser vi väldigt positivt på. Vi är enormt stolta över vårt nya kontor och det är så tråkigt att vi inte kan få visa upp det och hälsa kunder och kollegor välkomna på guidad tur. Att vi har ett av Karlstads häftigaste kontor är ingen överdrift och det vill vi ju få skryta med förstås.

Hur har det varit att flytta in i ett helt nytt kontor under coronapandemin?

- Det har varit en ytterligare aspekt att ta hänsyn till, helt klart. Då flytten skedde mitt under pandemin så var det relativt få personer inne på kontoret vilket förenklade flytten.

Hur har ni påverkats i övrigt?

- Vi är ett konsultföretag och är beroende av våra kunder. Drabbas de, så drabbas vi. Vi har givetvis sett en viss nedgång, även om det börjar ske en viss återhämtning nu mot sommaren. Dock råder det en osäkerhet kring hösten, både hos oss och hos våra kunder. Men alla kämpar på med att leta upp nya kunder och uppdrag. Vi ska nog klara denna krisen också.

Kommande utbildningar