Unga värmländska entreprenörsdrömmar

Kommer du ihåg den gamla OLW-reklamen från 1997, med bonden på åkern? ”Han odlar chips.” ”Nä, potatis.” ”Varför står vi i den här djungeln då?” Så… Varför står de där killarna i en djungel av stålrör? Jo, men det är typ deras ”kontor” och det ÄR deras rör. Och deras entreprenörsdröm.

Att det drar en något kylig septembervind över grusplanen på Örsholmen i Karlstad verkar killarna knappt märka av. Gustaf Degertstedt och Philip Malmberg är ägare av DEMA Brunnsborrning. De är vana att vara utomhus, med arbetsveckor om 6 dagar i snitt. Och så har det varit sedan företagets start augusti 2019.

”Vi borrar upp till 400 meter djupa hål. Rören fraktar vi på lastbil till våra projekt runt om i Sverige. Det är gängade rör som man sätter ihop och används innan man når berget i marken”, säger Gustaf.

Deras vägar möttes när de jobbade på Höjdens Brunnsborrning. ”Vi jobbade otroligt mycket tillsammans”, säger Gustaf mellan tuggorna på lunchrestaurangen som vi nu intagit. ”När ägaren skulle sälja bolaget var det ett bra tillfälle för oss att starta eget och utvecklas vidare”, fortsätter Philip.

Drömmar och vilja av stål

”Vi ska utföra de största entreprenaderna i Sverige med bra kvalitet”, berättar Gustaf och vänder sig mot Philip med ett leende.

Det råder inget tvivel om att de har en tydlig målsättning. Och de visar sig vara på god väg. Under 2021 lyckades de mer än dubbla omsättningen. Men med drömmar kommer eftergifter. De jobbar galet mycket.

”Vi jobbar jättemycket, mest i Stockholm och ligger ute måndag till torsdag varje vecka”, säger Philip och Gustaf tillägger att det ”är slitigt men kul och självvalt”. De är ”också är väldigt glada över att sambos, familj och vänner accepterar och förstår vår satsning och stöttar oss”.

Bara en av dem har nått trettioårsträcket men tror att de alltid kommer att jobba mycket och själva i projekten. ”Ingen dag är den andra lik, det finns alltid nya specifika problem som måste lösas. Vi gillar just det”, säger Philip.

>> Utveckla din affär - delta i våra erfarenhetsnätverk för chefer

Tufft för unga entreprenörer att ta sig in i branschen

Att köpa maskiner till brunnsborrning kräver kapital. Ganska mycket faktiskt. När de startade företaget hyrde de ut sig själva per timme för att de inte hade råd med egna maskiner.

”En maskin kan kosta tre miljoner kronor. Allt vi tjänade i början la vi undan. Det var när vi fick ett uppdrag om tre månader och fem personer som vi verkligen kunde bygga kassa snabbt”, säger Gustaf och berättar att de sen hade råd att köpa deras första maskin. Lycka.

Det är en tuff bransch att ta sig in i. ”I början funderade jag på om vi var telefonförsäljare eller brunnsborrare. Vi ringde tusentals samtal – snälla låt oss få vara med och räkna”, säger Philip. I dag äger de fyra maskiner. Det är svårt att inte imponeras av killarnas stora dos vilja, nyfikenhet och mod.

Viktigt med god företagskultur

Det finns ingen utbildning för att bli brunnsborrare. Killarna vänder sig mot varandra och säger nästan i klingande kör, ”det är dyrt att utbilda personal” och ”det är viktigt att de stannar”. Nu har DEMA brunnsborrning sju anställda i Värmland med målet att vara en riktigt bra arbetsplats.

Men vad är en bra arbetsplats? När Gustaf och Philip berättar kan man nästan se en reklamfilm som rullar med små skyltar som dyker upp från sidorna: ”ett fritt jobb”, ”ett borrhål om dagen”, ”eget ansvar” och ”ta lunch och rast när du vill”. Fyra goda ting som verkar funka, medarbetarna stannar ju kvar.

Att få en mer jämställd bransch får de jobba hårdare på. ”Branschen lever kvar i det gamla”, säger Gustaf. ”Ny teknik har lockat fler tjejer till branschen. Vi har en tjej anställd men hoppas på fler”, berättar Philip.

Att Karlstadkillarna är håll-i-hatten svinduktiga på att både borra brunnshål och driva företag råder inget tvivel om. Heja värmländska entreprenörer! Heja Gustav och Philip!

Läs fler berättelser om Värmland