Värmländsk innovation – elbåtsföretaget ska tiodubbla omsättningen

Bowter är elbåtsföretaget från Arvika som kommer sätta Värmland och Sverige på världskartan. Joakim Spetsmark och Jonas Ulveseth, som ligger bakom Bowter, är två driva entreprenörer som är på väg att skapa någonting stort och har höga målsättningar för bolaget. Efter medverkan i Draknästet tidigare i år, fick de inte bara en drake – utan fyra! 

Joakim och Jonas, är som de själva beskriver, två visionärer och progressionsfanatiker. När de träffades första gången i Arvika klickade de direkt och tre månader senare hade de startat tre olika bolag. Men pandemin kom i vägen och gjorde att de fick lägga alla bolag på hyllan.  

”Vad fan gör vi nu då, tänkte vi. Och kom fram till att elbåten vi hade pratat på kanske ändå var en bra idé”, säger Joakim.  

Att det blev just elbåtar de skulle satsa på var inte direkt någon slump.  

”Jonas har seglat väldigt mycket, men vi båda är mer teknikfreak än båtåkare. Jonas hade haft en elmotor till sin segelbåt tidigare och funderade på varför inte fler använde det. Så där någonstans föddes väl idén kan man säga. Sen förlängdes den till att vi ville bidra till att fler använde det här och kunde åka båt på ett miljövänligt sätt”. 

”Vi har jobbat 12–18 timmar per dag sedan 2020” 

Solceller och elmotor var det som blev grunden till det som idag är Bowter, som startades 2020. En social plattform på vatten som går att hyra med hjälp av en app. De ville skapa en möjlighet för så många som möjligt att åka båt smidigt.  

”Initialt tänkte vi själva hyra ut båtarna. Men nu säljer vi båtarna B2B och så hyr företagen ut till slutkund. Vi säljer även en del till privatpersoner som tycker det är optimalt att ha en båt som alltid är laddad och klar att användas i sommarstugan exempelvis”.   

Sedan de startade har Joakim och Jonas jobbat hårt och lagt ner ofantligt många timmar. De har stått om nätterna och slipat på båtarna i kalla och mörka lokaler. Det har varit långt ifrån glamoröst. Deras första lokal gick under namnet ”Mordor”.  

”Vi har jobbat 12–18 timmar per dag, alla dagar i veckan sedan 2020. De första två åren har vi inte tagit ut någon lön och har fått köra sidoprojekt för att dra in kapital för att överleva”.  

Draknästet genererade 4 miljoner 

Medverkandet i Draknästet var till en början inte självklart för Joakim och Jonas. Men värmländska inkubatorn Sting Bioeconomy lyckades övertala dem. Torsdag den 8 september tidigare i år släpptes deras avsnitt. En medverkan som genererade bolaget 4 miljoner kronor fördelat på 4 drakar.  

”De släppte avsnittet klockan två på natten. Kvart över sex på torsdag morgon hade jag mitt första samtal. Och på fredagen hade Jonas cirka 10 sekunder mellan varje samtal från klockan 8 på morgonen till klockan 10 på kvällen”.  

Från Arvika till Silicon Valley 

Efter att Draknästet spelades in har de har fortsatt pitcha och satsat ännu högre. Senast för några månader sedan var de i Silicon Valley i Kalifornien, på ett investerarnätverk för cirkulär energi och skog. Inbjudan fick de för att de jobbar med solceller.  

”Jonas pitchade och det var flera investeringsbolag som var intresserade. Det var även flera i publiken som ville köpa båtar direkt. Det var väldigt lyckat faktiskt”.  

”Vi har en vision att omsätta 3 miljarder 2026” 

Joakim och Jonas har höga målsättningar med bolaget och satsar på att tiodubbla omsättningen varje år.  

”Vi har en vision att omsätta 3 miljarder 2026. Och det är inte bara en siffra. Det kanske till och med har blivit ännu enklare att nå nu. Bara i Sverige har vi närmare 800 000 fritidsbåtar. I och med satsningen på Europa och nu också USA, med ännu fler båtar att räkna på, tror vi att det kommer att gå”.  

För att nå målsättningarna och hinna bygga ännu fler båtar är de nu i gång att bygga en betydligt större anläggning i Arvika.  

”Vi kommer också behöva anställa mycket personal för att jag och Jonas ska hinna utveckla bolaget och driva processer. Vi ska göra det vi är bra på – vara innovativa”, säger Joakim.