”Det är coolt att vara loj, men det borde vara häftigt att bry sig istället”

– Nordmarkens Fasader breddar rekryteringsunderlaget med Arbetsmarknadskunskap

Det enda jobbet Jonas Nilsson kunde hitta under finanskrisen 1993, var en praktikplats på Nordmarkens Fasader i Töcksfors. Nu äger han företaget och jobbar för att hjälpa ortens ungdomar att komma ut i arbetslivet.

Kämpade mot fördomar

Nordmarkens Fasader producerar måttbeställda dörrar, fönster och fasader i glas och aluminium åt kunder i Sverige och Norge. Idag jobbar de med hela kedjan från försäljning till produktion och projektering, men till en början sköttes all försäljning av samarbetspartners. Eftersom det var en ganska sårbar situation fick Jonas ge sig ut på marknaden och försöka sälja.

– Vi kämpade mot en del fördomar. Jag reste till Karlstad och träffade inköparna för alla stora byggfirmor, och var ut på byggen och frågade om det var något vi kunde få räkna på. Men så fort man nämnde Töcksfors, så såg folk nåt kallgarage där de gör en dörr ibland, berättar Jonas.

Var en underdog

Nordmarkens Fasader var en underdog. Det krävdes massor av fotarbete innan Jonas till slut lyckades ta hem sina första jobb. Då åkte han ut tillsammans med montörer för att titta på vad som skulle göras. När jobbet var klart besökte han platscheferna igen och frågade om allt blivit som det var tänkt och ifall något kunde gjorts bättre.

– Den graden av personligt engagemang var byggbranschen inte vana vid, så jag tror vi överträffade kundernas förväntningar, säger Jonas.

Flipperkulan studsade rätt

Efter sex år fick Jonas möjlighet att köpa in sig i företaget. Tio år senare köpte han ut företagets grundare och investerade i ny utrustning. Sedan dess har flipperkulan studsat hans väg och företaget har haft en fin utveckling.

– Vi hade tur att få leverera alla fönster och dörrar till köpcentren i Töcksfors och Charlottenberg och närheten till Oslo har varit avgörande för oss.

Aluminiumpartier signerade Nordmarkens Fasader.

Rekrytering är en utmaning

En av de större utmaningarna i små orter är rekrytering, säger Jonas.
Företaget får ett antal förfrågningar per år och sparar alla ansökningar. Men det har också varit en strategi att knyta kontakter med skolor och universitet för att enklare kunna hitta kompetenta medarbetare. Varje år plockar de in fem sommarjobbare från grundskolan.

– Vi ser ett samband där ungdomar som presterar väl i grundskolan har god förmåga att lära sig arbetsuppgifterna hos oss. Vi ser potential i de som finns här på orten och pratar gärna med ungdomar om framtiden redan i tidig ålder.

Utbyte med skolan

Företaget tar emot praktikanter från Årjängs gymnasieskola och elever från Yrkeshögskolan i Lerum som gör projektarbete hos Jonas. De har också ett utbyte med Nordmarkens skola som innebär att alla åttondeklassare får komma till fabriken på studiebesök och se hur det är att arbeta i en industri.

– Det är värdefullt att vi får lära oss mer om ungdomarna och de blir ofta intresserade av vår verksamhet. Generellt tycker jag dock det är för få som vågar söka sig till högre utbildningar. Det är lite coolt att vara loj, men det borde vara häftigt att bry sig istället, så jag försöker hälla i dem lite självförtroende. Man måste våga tro att man kan.

Satsar på Arbetsmarknadskunskap

Nyligen har Nordmarkens Fasader också gått in som partner i Handelskammarens satsning Arbetsmarknadskunskap. En insats som ger tusentals elever på högstadiet och gymnasiet en insikt om framtidens arbetsmarknad - var jobben finns, vilka utbildningar som leder till jobb och vikten av rätt utbildning och erfarenhet.

– Det ger oss möjlighet att träffa fler ungdomar och kommer ge oss ett ännu större framtida rekryteringsunderlag. I bästa fall kan vi öka intresset för det vi jobbar med och samtidigt förbereda ungdomar på arbetslivet. Om det dessutom mynnar ut i några duktiga glastekniker så vore det toppen.