”Det här handlar ju om att vi är ett gäng som tycker om att jobba tillsammans”

Om man har en värdegrund som alla står bakom behövs inga chefer eller pärmar med klausuler och styrdokument. Teknikkonsultbolaget Aware tror på kraften i tillit och att sätta människan in centrum.

– Vår värdegrund är inga fina ord som vi har på hemsidan bara för att vi hade en värderingsdag och kom fram till något snyggt, säger Martin Ljungberg.

Nej, för Martin Ljungberg och Jan Erlandsson, affärsansvariga och partners på Aware, är tankesättet något som de jobbat utifrån de senaste 13 åren – 12 år som Berotec och nu i det ettåriga bolaget Aware Consultants AB.

Tillit, respekt och transparens

Kort och gott handlar det om att alla konsulter på Aware har en gemensam värdegrund inom vilken allt arbete görs. Den bygger på tillit, respekt och transparens. Samtliga 30 konsulter har egna bolag och är också delägare i Aware.

– Det är en lång process att bli Awarekonsult. Vid en rekrytering pratar vi jättemycket värdegrund och om hur vi jobbar och hur vi vill jobba tillsammans. Det här behöver man som konsult vara med på. Det är minst lika viktigt vem man är som vad man kan, förklarar Jan Erlandsson.

Konsulten styr vardagen

Arbetsmodellen är egentligen enkel och bygger på delaktighet och transparens. Konsulterna är med i diskussionen hela vägen, från de inledande samtalen med kund till att bygga affären och sätta upplägget kring uppdraget.

– När uppdraget pågår är Aware en ganska liten del i vardagsplaneringen och vi har inga konsultchefer som styr timmar och annat. Det är konsulten som tillsammans med kunden gör upp när, var och hur man ska jobba. Det skapar en stor frihet och tar bort många kontrolldiskussioner om flexbank och annat, berättar Martin.

Work-life-balance

I grunden ligger en tro på work-life-balance. Att hitta sitt eget sätt att leva, istället för att tänka att ”det här är jobb och det här är privatliv”. Därför är också den utökade Awarefamiljen, med partners och barn, viktig och ett vanligt år hade man setts många gånger tillsammans.

– Familjen lever ju också med de här bolagen. Människorna runt omkring våra konsulter är lika viktiga för helheten. Kunden ska funka, det egna företaget ska funka, Aware ska funka och familjen ska funka. Om något av det inte klaffar så funkar inte helheten, menar Martin.

Men vad innebär allt detta för kunden?

– Våra konsulter är på uppdrag där de vill vara och som de känner delaktighet i. Som egenföretagare har de dessutom också ofta en entreprenörsådra och ett starkt driv, som uppskattas av våra kunder, säger Jan.

Ett bra liv tillsammans

Balansen i livet, nöjda kunder och att vara ett bra gäng är det som är viktigt för Aware.
– Vi har inga omsättningsmål och det finns inget självändamål i att bli många. Det finns inte med i affärsplanen att vi ska växa, förklarar Jan.
Martin fortsätter:
– En av våra konsulter sammanfattade det väldigt bra tycker jag: ” Det här handlar inte om pengar, det här handlar ju om att vi är ett gäng som tycker om att jobba tillsammans i olika former. Och så vill vi ha ett bra liv.” Det är det det går ut på här.