Kylskåpspoesi säljer spel på Amazon

När Marcus Andersson reste till USA 1998 såg han ordmagneter som man kunde pussla ihop meddelanden med på kylskåpet. Han övertalade kompisen Johan Andersson att starta företag tillsammans för att tillverka och sälja ”Kylskåpspoesi” i Sverige. 

– Det började som en kul grej. Vi skulle bara prova lite medan vi pluggade, men 22 år senare så är det fortfarande vårt jobb, berättar Johan, som växte upp i Arvika tillsammans med Marcus.

En social grej

Efter ett halvår hade de en färdig produkt och Designtorget tog in kylskåpspoesi i sortimentet. Under några år skrev hela Sverige tokiga och kryptiska meddelanden på sina kylskåp.

– När det var fest blev man stående vid kylskåpet och pusslade. Det var en social grej som många gillade, säger Johan Andersson.

Utvecklade enkla spel

Men 2003 började marknaden mättas. Nyhetens behag var över, dessutom dök det upp billiga kopior.

– Så vi började fundera på vad mer vi kunde göra för att skapa andra typer av sociala situationer. 2007 bestämde vi oss att utveckla spel som är så enkla att man kan förklara dem med en mening. Man ska kunna sätta igång och spela direkt och spela i fem minuter eller en timme. 

Halva omsättningen från Amazon

Spelen räddade Kylskåpspoesi. Utan dem hade företaget nog dalat, tror Johan. Med åren har de utvecklat fler spel och idag har de över 300 spelvarianter på 11 språk, som säljs i 17 länder. Företaget har 11 anställda och kontor i Örebro och Arvika. Ungefär en fjärdedel av omsättningen kommer från försäljning på världens största nätbutik - Amazon. 15 % genom återförsäljare och 10% genom egen försäljning direkt till slutkund.

– Vi ville komma in på amerikanska marknaden och försökte först hitta små coola butiker att sälja genom. Det gick inget vidare, men en kund i Tyskland sålde bra via Amazon, så vi bestämde oss för att prova det. Det tog fart nästan med en gång. Sedan kom vi in på stora butikskedjor, som exempelvis Barnes & Noble.

Allt funkar inte på Amazon

Kylskåpspoesi fick snabbt framgång på Amazon. Och när algoritmerna väl började peka i företagets riktning så går det nästan av sig själv sedan. 

– Men allt vi stoppar in där funkar inte. Till exempel så var ett av våra spel, ”I should have known that”, uppe på fjärde plats över de mest sålda spelen i USA på Amazon, medan ett annat spel som heter ”Kortslutning” har sålt bra i Sverige, men inte alls funkat i USA.

Algoritmerna hittar nya kunder

Vill du sälja dina produkter via Amazon måste du välja en av två leverantörskategorier – Vendor eller tredjepartssäljare. För en Vendor tar Amazon hand om all försäljning och marknadsföring. Det enda du behöver göra är att se till att leverera produkter i tid. Tredjepartssäljare får ta hand om allt själva. De ”hyr” bara en ”butiksyta” av Amazon. Vendors har ingen kontroll över priserna, men det har tredjepartssäljare. 

– Vi har valt att vara Vendor. Det betyder att Amazon sköter all försäljning, annonsering och logistik åt oss. Så deras algoritmer jobbar för att hitta nya kunder till oss. Om vi vill kan vi köpa till reklam, men det behövs inte göra just nu, säger Johan.

Amazon tar hälften

All service som Amazon ger sina Vendors och tredjepartssäljare kostar naturligtvis pengar.

– Om vi säljer en produkt för 20 kronor så tar Amazon ungefär en tia. Om du är tredjepartssäljare så väljer du själv hur mycket av Amazons tjänster du vill utnyttja, så då kan du komma billigare undan.

Leverera i tid

Största utmaningen med att vara Vendor är enligt Johan att de måste se till att leverera produkter i tid. Och efterfrågan kan svänga ganska mycket från vecka till vecka.

– Om du inte levererar i tid så kan de tröttna och sparka ut dig.

Vad har du för tips till någon som vill börja sälja via Amazon?

– Det är faktiskt inte så komplicerat som det ser ut vid första anblick. Ska du sälja läkemedel eller något liknande så är det kanske mer regler att förhålla sig till, men om du har en relativt vanlig produkt så klarar du det. Du kommer inte tro att du gör det, men det det gör du.