Så blir du en bättre säljare

Vill du bli en bättre säljare? För att hjälpa dig utvecklas bad vi säljcoachen John Johansson dela med sig av sina bästa tips.

Vad är försäljning?

Försäljning är aktiviteter som:

  1. genererar någon form av värde
  2. odlar relationer med kunderna
  3. genererar värde igen och igen och igen.

”Träffa andra duktiga säljare. Försök se vad de personerna gör och ta till dig av de bra beteendena.”

John Johansson

En säljprocess består vanligtvis av följande steg

  1. Identifiera din målgrupp – vem ska köpa? Vem behöver din produkt/tjänst? Titta på dina nuvarande kunder och leta efter nya kunder i samma bransch, situation situationer eller samma typ av företag.
  2. Skapa kontakt med kunden. Ring, träffa på mingel, sociala medier.
  3. Väck intresse, presentera ditt företag. Träna din på att presentera ditt företag och dina produkter/tjänster kort. Genom att ställa frågor så du får ofta berätta mer om din verksamhet, knyt det mot kundens verksamhet.
  4. Förhandla – få så mycket betalt som möjligt
  5. Bygg en långvarig relation – ge service, var proaktiv, förstå kunden.

Använd olika tekniker beroende på vad du säljer

Nyförsäljning – måste träffa många företag och personer, kunna förklara din produkt snabbt.

Dyra system eller tjänster – har du mindre kundbas, måste veta att de du träffar KAN köpa. Med stora organisationer fattas beslutet sannolikt av en styrelse eller en nämnd. DÅ måste du prata med flera personer så att du täcker in fler behov. Du behöver få ett bra begrepp om vad de verkligen behöver. Så att du kan ta rätt betalt för tjänsten.

Produkter

  1. Gör det enkelt för kunden att köpa.
  2. Lyft fram din produkt och visa hur kunden kan ha nytta av den.
  3. Att sälja något komplext och svårt
  4. Bygg relation med kunden, klura ut vilka kundens behov är och knyt ditt erbjudande till det.

Hur du genomför ett enkelt säljmöte

  1. Presentera dig kort genom att berätta om ditt företag, era bästa kundexempel och referenser.
  2. Ställ frågor till kunden: Hur jobbar ni idag? Har ni de här problemen? Om de har de problemen – vad har det för inverkan, kostar det pengar, tid, är det en risk, har det andra nackdelar.
  3. När kunden pratar, var tyst och lyssna noga.
  4. När du vet svaren kan du knyta dina fördelar till kundens verklighet.
  5. Berätta vilka fördelar som finns med din produkt och vad det innebär för kunden. ”What’s in it for them!”
  6. Våga prata pengar i slutet. Måste du gå hem och räkna så be om lite tid, men försök ge en ungefärlig bild av vad liknande kunder hamnat i för spann.
  7. Gå på avslut genom att fråga ”Ska vi köra på det här?”
    Du får ett ja, nej, eller en massa information. Om du får information så är kunden fortfarande intresserad. Då frågar du vad som krävs för att det ska kunna bli en affär.

”Ska vi köra på det här?”

John Johansson

Generella tips

  1. Lär dig beskriva din produkt eller tjänst med några få meningar. Det har du nytta av alltid. När du går på nätverksträffar och event och när du träffar folk i alla sammanhang.
  2. Ring inte tidigt på måndag morgon, då har företag ofta uppstartsmöten.
  3. Ring inte heller i slutet på fredag, för då vill folk bara avsluta och åka hem.
  4. Ring de svåra samtalen när du har mycket energi. Då blir det enklare.

Hur du blir en bättre säljare

  1. Tänk att du är där för att hjälpa kunden.
  2. Ha ett genuint intresse för kunden och lyssna på svaren. Fråga: har ni den här typen av problem?
  3. Skapa en struktur. Säg till kunden att du ringer om en månad och ring om en månad.

Vanligaste felen säljare gör

  1. Pratar för mycket själv om sig själv ellerr den egna verksamheten. Då får inte kunden berätta om sin verklighet och då kan inte du knyta dina tjänster mot kundens verklighet.
  2. Lägger ingen tid på försäljning förrän jag måste. Lägg lite tid varje dag eller varje vecka istället för att göra ett ryck när det är kris.
  3. Ställer inte frågor – får ingen information

Hur du hittar kunder

  1. Allabolag.se
  2. Linkedin
  3. Fråga ditt eget nätverk

Lär dig mer!

Utbildning – Försäljning business to business

3+10 april

Välkommen till en utbildning i praktisk försäljning till företag och organisationer. En utbildningen som ger dig verktyg för att förbättra din presentation, nå ut till fler kunder och göra bättre affärer.

Utbildningen hålls av John Johansson, Rojjo AB, med lång erfarenhet i att utbilda företagare och medarbetare i försäljning, men också som konsult, säljare och chef inom olika IT-bolag. John har också hjälpt till med att ta fram tipsen ovan!

Läs mer och anmäl dig till utbildningen här!

Copyright © Handelskammaren Värmland | Läs vår integritetspolicy

jail