| 2022-02-16

Årets första nätverksfrukost i rallytema

Den 15 februari hade vi får första frukostträff för i år. Galet kul! Temat var rally och vi såg många nya ansikten som deltog. Totalt var det nästan 200 personer, både på plats och digitalt. Fantastisk känsla att äntligen kunna mötas på riktigt igen!

Anna Nordkvist är sedan fyra år tillbaka VD på Svenska Bilsportförbundet och den första kvinnliga vicepresidenten i Internationella Bilsportförbundet, FIA. Tidigare har hon arbetat inom musik och evenemangsbranschen på Stockholm Globe Arena, projektlett Hockey VM och varit kommersiell chef på Svenska ishockeyförbundet. Inget inom bilsport alltså.

Anna hamnade inte i bilsportsvärlden för att hon var bäst på bilsport. Det kunde alla andra. Det handlade om att vara bra på organisationsförändring, kommunikation och kommersialisering. Som blev hennes tre viktigaste uppdrag som VD på Svenska Bilsportförbundet.

”När de ringde upp mig svarade jag och sa att nu har ni faktiskt ringt fel när de erbjöd mig tjänsten. Att de måste ha sökt en annan Anna”, säger hon.

Anna kommer från idrotten och har spelat mycket fotboll, innebandy och golf på rätt hög nivå. Men inte tidigare varit intresserad av bilsport.

”Visst fick jag kommentarer efteråt om vad jag skulle göra där, att jag inte kunde bilsport och vad jag kunde tillföra. Men i det stora hela var det mycket positivt och väldigt bra”, säger Anna.

Att vara vice president i Internationella Bilsportförbundet, FIA är en väldigt ny roll för Anna med stort inflytande.

”Vi vill ha alla de stora tävlingarna och kunna påverka bilsporten även internationellt. Värmland är absolut den starkaste regionen för motorsport. Oerhört starkt. Därför är det jättekul att få vara här”, säger Anna.

”Vi har tre elbilar som ska vara klara för VM”

Samtal mellan Mikael Björemo, Joel Christoffersson och Tommy Kristoffersson under nätverksfrukosten.

Värmland har två racingteam vars chaufförer tillhör den absoluta världseliten. Joel Christoffersson, VD på JC Raceteknik och Tommy Kristoffersson, General Manager på Kristofferssons Motorsport, konkurrerar båda globalt med utgångspunkt från Värmland. Joel från Kil och Tommy från Arvika. Frågan är hur det fungerar rent praktiskt?

”Det är lite lättare från Arvika faktiskt. Nej, men det är ett privilegium att få de möjligheterna. Kil och Arvika är ju stora metropoler men kanske inte i den stora världen. Vår verksamhet bygger på att vi har en infrastruktur i närområdet”, säger Tommy.

De båda jobbar med innovativa sätt att driva sporten framåt. Joel tillhör nästa generations företagare inom motorsport och har alltid haft en dröm om att jobba inom det. Han startade sitt eget racingteam redan som 22 åring.

”Jag var på min första internationella tävling på Höljes som ettåring och har inte missat en enda tävling sedan dess, rallycrossen har alltid varit min favoritsport”, säger Joel.

Tommys team är just nu i full gång med att bygga de nya elbilarna som de ska tävla med i huvudklassen på VM-premiären i Höljes.

”Det är det största vi gjort någonsin. Det är en jättesatsning. Vi har tre elbilar som ska vara klara för VM. Vi måste höja på alla plan. Infrastruktur och personal – allt måste bli bättre”, säger Tommy.

Blir det publikrekord i Höljes 2022?

Oklart men Morgan Östlund, General Manager på Höljes RX, hoppas på att de återigen ska ha uppåt 50 000 åskådare under tävlingshelgen – en helg som även kallas för ”The Magic Weekend”.

”Vi har lyckats att bli den populäraste arrangören i VM-cirkusen och en prioriterad arrangör. Höljes har blivit en mötesplats och samling för entusiaster”, säger Morgan.

Han säger att de kommer att satsa på att allt blir som innan pandemin och hoppas att alla blir klara med sina nya elbilar till VM.

”Värmlänningarna klarar av det här, jag är mer orolig för de andra”, säger han med ett leende.