Porträtt på Lena Jonsson, vd Wermkon

Skillnaden mellan framgång och förlust är hårt arbete

Lena Jonsson är ”en 54-årig tant som jobbar i industrin” och kammar hem näringslivspriser på löpande band för sitt bolag Wermkon.

På bara några år har hon blivit Årets kvinnliga gasell i Sverige, Årets gasell i Värmland och Årets företagare i Karlstad.

Hur kommer det sig att hon lyckas så bra? Vad har hon gjort rätt och fel längs vägen, och vad har hon lärt sig om företagande?

Alla dagar är inte roliga

Som gammal simhoppare på elitnivå vet Lena att skillnaden mellan framgång och förlust är hårt arbete. Men ibland får hon höra att hon haft tur.

– De som säger så vet inte vad dom pratar om. Om du vill någonstans så är det hårt arbete som gäller, och det är lika för alla. Så nej, jag har inte haft tur, men jag har förstått att man måste vara uthållig och att alla dagar inte är så himla roliga.

350 timmar/månad

Lena lever med ärmarna uppkavlade. När hon startade Wermkon 2015 fick hon ett uppdrag att projektleda arbetsmiljöarbetet på SSAB i Luleå.

– Det var 300-350 timmar jobb i månaden hela sommaren. Barnen och särbon kom upp till mig så semestrade vi i Norrland, skrattar Lena.

Teknik, ekonomi och språk

Hon bestämde sig tidigt för att hon ville kunna både teknik, ekonomi och språk. Utbildade sig till byggingenjör och pluggade vidare inom programmering och projektledning. Efter skolan har hon jobbat inom ”alla möjliga industrier”.

Kryssade i Västindien

Under 90-talet seglade hon runt på ett lyxigt kryssningsfartyg i Västindien och byggde IT-systemet som styrde skeppets ventilation.

– Jag skulle också åkt med på en isbrytare i Ryssland och ett fartyg i Singapore, men eftersom jag hade barn på väg så fick jag inte vara med på de där projekten, berättar Lena, som kastade ankar och tog jobb i processindustrierna i Stenungsund istället.

Flyttade hem till Värmland

Efter 25 år i Göteborg flyttade hon hem till Värmland med sina två tonåringar, renoverade ett gammalt hus och fick jobb som chef på ett stort företag som skulle etablera kontor i Karlstad. Men bolaget lade ner sina planer för att istället satsa på större städer.

– Så där stod jag med ett nyrenoverat hus och hade rotat upp ungarna och kände att nja, det här kanske inte var en jättebra idé, minns Lena.

”Kör själv istället”

Vad skulle hon göra nu? Lena gillade att jobba med arbetsmiljö och ville fortsätta med det.

– Då sa min särbo att ”du har gjort det här halva ditt liv, kör själv istället”, berättar Lena.

Nischade mot HSE

Bra idé, tänkte hon, sålde bilen, fixade kontor hemma, och drog ner på alla utgifter. Fick uppdrag på MSB, där hon hittade sin första anställda. På SSAB i Luleå jobbade hon med skyddsronder och riskanalyser, vilket väckte tanken om att nischa företaget mot HSE (Health, Safety and Environment) på stora byggprojekt.

Sedan ville BillerudKorsnäs att Wermkon skulle sköta HSE-arbetet när de byggde sin nya pappersmaskin i Grums.

– Det är enormt mycket föreskrifter och lagar som måste följas på ett bygge. Alla ska ha rätt certifikat, får den gubben verkligen svetsa, och har han rätt utrustning? Vi håller koll på alla regler och ser till att de följs. Det ska göras riskanalyser, lyftplaner och tidplaner som ska efterlevas på en byggplats med jättemånga entreprenörer, som ibland kommer från olika länder, med andra regler än i Sverige, berättar Lena.

Försökte bredda

Vid några tillfällen har hon försökt bredda verksamheten. De provade att vara med på mindre projekt och erbjöd utbildningar inom heta arbeten och hjärt- och lungräddning. De har också provat att bygga verksamhetssystem i Sharepoint.

– Det blev väldigt splittrat att sälja HSE, utbildningar och Sharepointlösningar. Konsulterna kände sig inte hemma i vårt erbjudande och tjänsterna gick in i varandra. Så vi återvände till att göra HSE på stora projekt inom infrastruktur- och bygg. Men jag lärde mig att det är bäst att hålla sig till kärnverksamheten, säger Lena.

Den stora utmaningen

Med uppdrag i Stockholm, Göteborg och Norrland är Wermkons stora utmaning att hitta kompetenta medarbetare som är villiga att resa.

– I början kom jobben in snabbt och det kändes som jag frågade alla jag mötte om de hade ett jobb, skrattar Lena.
– Idag är vi certifierade och kunderna är otroligt krävande. Så nu har vi folk med hög kompetens som är ungefär som elitidrottare inom sin disciplin. Alla har sina egenheter och starka viljor som det gäller att vårda, samtidigt som vi måste arbeta tillsammans i ett lag. Och det är en utmaning, säger Lena.

Vid ett tillfälle anställde hon en extern vd för att utveckla bolaget, men insåg snart hur svårt det är att lämna över rodret till någon annan, och gick tillbaks till att själv vara vd igen.

Organiserar sig i enheter

För att kunna jobba helhjärtat som vd delegerar hon HR-ansvaret till Hanna Söreklint och konsultansvaret till Thomas Andersson. Sedan har de en enhet med specialister som leds av en chef.

– Dom är otroligt självgående och ansvarstagande. Vill jag utöka verksamheten så gör jag en till enhet med 10-15 konsulter under en ansvarig, för att behålla lugnet och känslan i bolaget, säger Lena.

Prova saker och var modig

Hennes tips till alla som funderar på att starta bolag är att ”gör det!”.

– Men tro inte att du kan ha allt klart från början. Du vet inte vad som händer om fem månader, och det måste du inte göra. Är du inte beredd att prova saker och vara modig så ska du inte driva bolag. Men håll fast vid din din idé och arbeta fram din kärnkompetens, vad är det värsta som kan hända, undrar Lena?

Fokusera på rätt saker

Hon poängterar också hur otroligt viktigt det är att fokusera på rätt saker.

– En del fastnar i att det ska vara en fin hemsida, snygga PowerPoints, att man ska springa på alla nätverksträffar och dricka kaffe med gud och alla människor. Men vad är det som betalar kalaset? Jo, affären, kunderna och din affärsidé. Försök att vara tydlig och kommunicera vad du gör, och jobba hårt. Tro inte att det är någon quickfix. Och skulle du inte lyckas så är du ingen dålig människa för det. Du är lika bra ändå, avslutar Lena.