Kristoffer på Satcube

Torsbykillen löser Satcubes tull

Tittar du på en nyhetssändning från ett jordbävningsdrabbat område? Då är det mycket möjligt att det är Värmländska Satcubes satellitkommunikationsterminaler som gör sändningen möjlig. Kristoffer Palm ansvarar för att skicka deras mobila terminaler dit det behövs, ofta i samband med naturkatastrofer och hjälpinsatser världen över.

Det hela började i ett dubbelgarage innanför grindarna på det gamla militärområdet i Zakrisdal 2018. Kristoffer hade efter att ha klarat en första intervju hos ett rekryteringsbolag kommit vidare till en andra intervju hos företaget Satcube som gör mobila satellitkommunikationsterminaler.

När Kristoffer kom in i garaget satt fyra personer vid små bänkar och skruvade på några terminaler med uppstickande antenner. ”Gud, det här är så långt ifrån det jag hållit på med förut”, minns Kristoffer att han tänkte när han såg terminalerna – men han sa inget om det. En tid efter intervjun ringde Henrik från Satcube till Kristoffer och sa att han trodde att Kristoffer skulle passa bra hos dem. Och med dem orden gick Kristoffers flytt de 10 milen från Torsby till Karlstad och till jobbet på Satcube.

– Jag började som montör ifrån början. Sen bad Henrik mig packa terminalerna, sen boka frakten. Så jag kunde egentligen ingenting om tull eller liknande innan. Jag har lärt mig mycket på plats. Nu är jag Serviceansvarig och Tull- och fraktansvarig. Det är en kul bransch jag halkat in på, berättar Kristoffer.

Och en mycket het bransch just nu får vi tillägga. Satcubes mobila satellitkommunikationsterminaler gör det möjligt att koppla upp sig var man än är på jorden, även på platser där mobilnätet är begränsat eller utslaget.

– Det är många mediabolag som är våra kunder. Reportrar som är ute på plats eller som utför nyhetsbevakning vid naturkatastrofer. Vi har även många hjälporganisationer och räddningstjänster som kunder, bland annat: FN, Röda Korset och MSB.

För att sändningarna av terminalerna, på ett kostnadseffektivt sätt, ska nå fram och inte stoppas i gränser och tullar har Kristoffer gått en certifiering inom export- och importhantering.

Satcube minskar tullkostnaderna

Terminalerna byggs och repareras i Karlstad. När det blivit fel på en terminal utomlands och inte mjukvaruteamet i Göteborg kan lösa felet på distans skickas terminalen till Kristoffer i Karlstad som får titta på den.

– Anledningen till att de skickar dem till mig kan vara att terminalen fått fysiska skador eller att någon del behöver bytas ut. Det har varit praktiskt att lära sig om temporära exporter och return for repair i tullutbildningarna. Fördelen med det är att vi får ner tullkostnaderna när terminalerna skickas. Jag har även fått förklara för kunder hur man ska göra för att skicka rätt för att få ner kostnaderna även för dem.

Sacubes Satellitkommunikationsterminal
Satcubes satellitkommunikationsterminal

När det krånglar i tullen är det Kristoffer man kontaktar på Satcube. En del av det han får frågor om är tidskrävande. Särskilt när det gäller udda länder. Utbildningarna som ingår i certifieringen i import- och exporthantering har hjälpt honom mycket. Även Handelskammarens rådgivning och nätverk kommer till hjälp.

– Vi skulle skicka terminaler till Afrika åt FN en gång. Då var det bekymmer att få dit litiumbatterier. DHL som vi brukar använda hade inte några plan dit vilket gjorde att vi fick använda skeppning med båt i stället vilket var nytt. Man vet ju inte allt från början och det är det jag tycker är så bra med certifieringen på Handelskammaren. Det går inte att lära sig allt när man sitter på kurserna utan man måste ut och göra det. Och när jag stöter på något krångel kan jag alltid vända mig till någon, om det nu är Alexandra som är rådgivare inom internationell handel eller någon av kursledarna. Det tycker jag är bra med certifieringen – att man bygger ett nätverk.

Byter till större lokaler

På övervåningen av Satcubes nuvarande kontor på Våxnäs sitter de fortfarande vid varsin arbetsbänk omringade av verktyg skruvandes på varsin terminal. Fast på en betydligt större yta, och betydligt fler personer än i dubbelgaraget på Zakrisdal. När de flyttade hit funderade de på hur de skulle kunna fylla ut lokalen.

– Då var det helt tomt. Vi var så få personer. Det var ett par arbetsbänkar nere i hörnet och det ekade när man pratade.

Nu krokar de nästan arm när de äter vid bordet i matsalen, och i höst flyttar de till nya lokaler på Strand. De 2400 kvm de beställde från början har redan blivit 1000 kvm till, och målet är att anställa 40 personer bara de närmaste åren.