Spektra Finans & Försäkring, Mattias Dorward och Sebastian Östh

”Vi vill vara som banken var förr”

”När jag ser tillbaks så kan jag inte fatta hur vi vågade köpa det här företaget. Men jag var 23 och såg inga som helst problem. Hade inget att förlora. Inga barn, inget hus, det var klockrent”.

Det är en ren slump att Mattias Dorward jobbar som försäkringsrådgivare. Han skulle bli fastighetsmäklare ”som en stor del av släkten”, men började sälja barnförsäkringar på Trygg Hansa som 18-åring och tyckte det var kul. Bytte till Folksam, fick en internutbildning och köpte Spektra Finans & Försäkring tillsammans med kollegan Sebastian Östh.

Var desperat efter jobb

Sebastian hade pluggat finansiell ekonomi och tänkte sig en framtid på investmentbank, men även han knuffades av slumpen i en annan riktning.

– Det var finanskris och jag var desperat efter jobb. Gick på intervju för ett roll som finansrådgivare och tänkte att jag provar väl ett tag. Efter 13 år är det fortfarande mitt jobb.

Tittar under huven på välmående bolag

De har passerat 30-strecket, men har en bit kvar till 40. Tillsammans driver de en koncern av företag i olika branscher, med Spektra som moderbolag. Här får de titta under huven på många välmående bolag.

– Det det roligaste med det här jobbet är att du träffar jäkligt intressanta och framgångsrika personer, och får en inblick i vad som driver dem och hur de har byggt sina företag. De som lyckas bra har koll på sin ekonomi och vad de tjänar pengar på. De har en strategi och ett driv som är större än folk i genomsnitt, säger Mattias, utan att inse att han just beskrivit sig själv och sina egna bolag.

Vill vara som banken var förr

Spektra erbjuder rådgivning inom pension, försäkring och kapitalförvaltning för ägarledda bolag. Från och med april i år hjälper de också till med sakförsäkringar. Sebastian och Mattias är övertygade om att behovet av rådgivning kommer öka.

– Vi vill vara som banken var förr. Någon att gå till och prata med. Idag väljer de en annan väg och det öppnar ett jätteutrymme för oss på marknaden, säger Mattias.

Visste inte vad de gav sig in på

Men till en början hade duon ingen aning om vad de gav sig in på som företagare.

– Vi hade egentligen ingen plan. Ingen av oss var sugen på personalansvar, så den första vi anställde var mest ett nödvändigt ont för att vi skulle kunna hålla en hög servicegrad, berättar Sebastian.

Gjorde allt själva

De gjorde allt själva och det var inte så noga vem som gjorde vad.

– Vi skrev avtal själva och länge lade vi allt papper i en sopsäck, åkte till Heden och hivade i containern med brännbart, istället för att låta Stena komma och tömma sekretessen. Ett klassiskt nybörjarmisstag att man tror att man kan allt själv. Men tro mig, det är inte värt att spara in 15.000 kr i advokatkostnader, skrattar Mattias.

Relationer är framgångsfaktorn

Genom åren har de växt in i sina roller, stöttat varandra och investerat massor av tid i sin relation. Deras starka fokus på relationer är Spektras största framgångsfaktor.

– När vi tog över det här företaget så trodde vi att vi jobbade med pengar. Men med tiden inser man att arbetet mest handlar om människor och relationer, menar Sebastian.

– Ofta ger vi råd som vi själva inte tjänar några pengar på. För att det är bäst för kunden. Det har kommit hit folk med några miljoner att placera, så har vi sagt att ”nej, du ska flytta pengarna dit och sedan dela ut dem istället, för att kunna göra det du vill göra, säger Sebastian.

Rastlösheten växte

Åren gick, och Sebastian och Mattias utvecklade sin verksamhet tillsammans. Anställde fler kollegor, lärde sig personalfrågor och vikten av att tydlig kommunikation. Men rastlösheten växte och de började fundera på hur stora de egentligen ville bli.

– Tanken slog oss att bygga upp samma verksamhet i Örebro, Göteborg och andra ställen, men vi vill arbeta lokalt och hålla en hög servicenivå här. Samtidigt ville vi inte bara nöja oss med det här i 30 år till och sen pensionera oss. Så när vi fick möjlighet att köpa Wera Tents och Kronhalla Skogsvård AB räknade vi på det och kom fram till att det kunde bli en bra affär. Känslan var att vi kan tillföra någonting, så vi köpte båda bolagen, berättar Mattias.

Köpte sina kunder

Sedan har det ramlat på. De köpte ytterligare några företag och idag är Spektra en koncern med 6 företag i helt olika och smalt nischade branscher. Men alla bolag de köpt är sprungna ur Spektra.

– Det är här vi träffar kunder som velat pensionera sig och då har vi fått möjlighet att köpa deras bolag, berättar Sebastian.

Ska helst inte vara till salu

I början gick de på magkänsla och köpte företag som de såg en potential i, oavsett bransch. Men nu försöker de hitta bolag som kan dra nytta av varandra i koncernen.

– De ska helst inte vara helt till salu heller, utan kanske bara börjat fundera på att sälja. De får inte ha legat hos en företagsmäklare i två år, för då har ägaren ofta redan börjat trappa ner. Vi vill ta över när det fortfarande är tempo i verksamheten, säger Mattias.

Måste misslyckas ibland

Visst har det gått åt helsike ibland, men Sebastian och Mattias är förlåtande när det blir fel och försöker lära av sina misstag.

– Man måste ju misslyckas ibland. Det viktiga är att de bra grejorna blir bättre än de dåliga sakerna blir dåliga. Jag mår kasst en dag, sen har jag något nytt problem att ta tag i, skrattar Mattias.

Stolta över personalen

Båda är otroligt stolta över företaget de har byggt upp och att de har personal som kan axla vilket uppdrag som helst.

– Det är otroligt mycket hjärta i hur vi leder företagen, trots att vi inte är på plats hela tiden. Alla anställda vet att de som personer är viktigare än företaget. Vi vill vara den bästa arbetsgivaren för småbarnsföräldrar eftersom vi själva är det. Då måste man ställa upp för varandra hela vägen. Mår barnen dåligt så är det här bara ett jobb. Familjen kommer först, säger Sebastian.

Och Mattias håller med.

– Frågar du alla i personalen på Spektra och våra bolag om vi är en bra arbetsgivare, så är jag supertrygg med svaren du kommer få. Vi gör det här på ett schysst sätt som vi kan stå för. Jag är helt övertygad om att det gör att företagen går bättre i det långa loppet, avslutar Mattias.