Ryggar i publik
Nyhet
| 2022-11-17

Så satsar SJ och Trafikverket på tågresor i Värmland

SJ har 1500 avgångar varje dag med 150 000 resenärer och i fjol sålde de 31 miljoner tågresor. Ett arbete som kräver planering, planering och planering. Det är en ”djävulusiskt pussel” att få ihop säger Martin Drakenberg som är affärschef på SJ. Samtidigt är vi många som funderar på hur bygget av det nya resecentrumet i Karlstad kommer att påverka våra resor framöver.  

Under Handelskammaren Värmlands ”tågträff” fick vi reda på att vi, under 2023, återigen kommer kunna ta tåget till Oslo. Och att byggandet av nya resecentrumet drar igång under nästa år. Yay!

David Lerner, chef företagsförsäljning & affärsresebyråer på SJ, Niklas Gunnarsson, projektledare på Trafikverket och för nya resecentrum, Martin Drakenberg, affärschef på SJ

Karlstad-Stockholm har flest resanden

Martin Drakenberg berättar att sträckan Karlstad-Stockholm har flest antal resande, med främst pendelsresenärer. Många av resenärerna försvann under pandemin, men nu ser de en uppgång igen. Så vad händer mer under 2023 och framåt?

  • SJ återupptar tågtrafiken till och från Oslo. Det kommer att gå 5 avgångar/dag, 3 ggr med snabbtåg X55
  • Du som reser från Karlstad till Stockholm med morgontåget kommer få gå upp lite tidigare. Avgångs och ankomsttiden tidigareläggs med 20 minuter. Ankomsttid till Stockholm blir klockan 8.30.
  • SJ hoppas kunna släppa tider ett år i förväg så att du ska kunna planera sin resa
  • Störningar i trafiken kommer att ske mellan Kristinehamn och Karlstad på grund av ett stort banarbete under 13 veckor i sommar. Under perioden blir det ersättningsbuss på sträckan.
  • SJ investerar 19 miljarder i nya tåg
  • Det finns en pågående diskussion gällande ett biljettsamarbete mellan alla aktörer
  • SJ har startat en egen kostnadsfri lokförarutbildning för att säkra framtidens kompetensförsörjning

Under träffen går det inte att undvika att prata om att SJ har under det senaste året fått kritik av olika anledningar. Och nu den senaste veckan haft ”lite för mycket i media” enligt Martin Drakenberg.

”Det vi inte hade förberett oss för var att det var så många som ville åka med oss. Det är ju så klart otroligt positivt att så många vill resa över jul. Vi hade prognostiserat för ungefär 400 000 besökare när vi släppte bokningen. Det blev 1,2 miljoner besökare. Det innebar ett avbrott på en dag, nu går det att boka som vanligt igen. Superpositivt att så många vill åka med tåg.”

Tåget är det mest energieffektiva och klimatsmarta sättet att resa

”Vi jobbar med att få fler att ställa bilen hemma och att sluta flyga, det är vårat bidrag i att Sverige ska hålla sina hållbarhetsmål”, berättar David Lerner, chef företagsförsäljning & affärsresebyråer på SJ.  

Klimatpåverkan för sträckan Stockholm-Karlstad (ett halvfullt tåg):
Tåg - 1,2 gram CO2/resenär
Bil - 16 kg CO2/resenär
Flyg - 29 kg CO2/resenär

2023 är ett stort investeringsår för Trafikverket

Senast 1978-1979 genomfördes spårbyten i Värmland. Nu väljer Trafikverket att satsa. Investeringarna kommer att ha positiva effekter och hjälpa tågens punktlighet. Niklas Gunnarsson är projektledare på Trafikverket och för nya resecentrum. Han förklarar att 2023 är ett stort investeringsår för Trafikverket med bland annat:

  • Ombyggnation i Charlottenberg
  • Förtätning av blockkiosker Charlottenberg - Kil
  • Karlstad C/Vikenpassagen
  • Ombyggnation i Väse
  • Tredje etappen av spårbytet delen Kristinehamn–Laxå
  • Spårbyte mellan Örebro - Frövi
  • Spårbyte Tillberga-Jädersbruk & Eskilstuna-Kolbäck
  • Stockholm C - Stationsåtgärder med växelbyte
  • Ostlänken Härad växelbyte
  • Mälarbanan, Rekarne-Folkesta
  • Solnatunnlarna
  • Dilatationsskarvar Södertälje syd/övre.

Ombyggnationen av resecentrum

I början av 2023 kommer även ombyggnationen av nya resecentrum att dra igång.

”Vi har kontrakterat en entreprenör, Infrakraft Sverige AB som ska genomföra Trafikverkets åtgärder i det som ingår i resecentrum. Kommunen har också anlitat samma entreprenör för sitt projekt med Trädgårdsgatan och Hamngatan”, säger Niklas Gunnarsson.

Innan byggstarten återstår bara ett besked gällande miljödom, för godkännande av tillfällig grundvattensänkning som de kommer att behöva göra under byggnationen av vikenpassagen.

En väldigt modern bangård och station i Karlstad

Niklas berättar att de måste kunna ha genomgående trafik genom Karlstad C under hela byggperioden. Största påverkan kommer att ske i övergången till etapp två 2024.

”Delar av mittplattformen kommer att vara delvis klar. Man kommer att kunna åka tåg men det kommer att finnas begräsningar från halvårsskiftet 2024.”

Största begränsningen ligger i bygget av vikenpassagen med en tekniskt krävande konstruktion som skapar långa ledtider för bygget. Det är viktigt att du ska kunna röra dig runt arbetsplatsen. Du ska ha närhet till stationen under hela byggtiden.

För dig som funderar på godstrafiken så kommer det att finnas fortsatt kapacitet men ingen utökad trafik.

Så här ser projektplan för ombyggnad av spårområdet på Karlstad C ut:

Förberedelser: Nov 2022 – mars 2023 förberedande arbeten.
Etapp 1, södra sidan: spår 4–6, 60
Byggtid: mars 2023–juni 2024
Etapp 2, norra sidan: spår 1–3, och 21
Byggtid: juni 2024–okt 2025
Etapp 3: Installationsarbeten i Vikenpassagen

Vikenpassagen kommer att bli:

  • En 10 meter bred och ljus passage som ersätter dagens Vikentunnel
  • En trygg länk för både gående och cyklister
  • Resenärer använder passagen för att ta sig till nya mellanplattformen
  • Tillgänglig för alla – med flackare ramper, hissar och rulltrappor
  • Byggtid: mars 2023–april 2026